Κυριακή 29 Μαρτίου 2015

1o Διεθνές Σεμινάριο Αρχαίας & Παραδοσιακής Ναυπηγικής

 

Τις προηγούμενες 2 εβδομάδες η Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου διοργάνωσε στην Ελλάδα, για πρώτη φορά, σεμινάριο αφιερωμένο στην αρχαία και παραδοσιακή ναυπηγική. Οι ομιλίες έγιναν από τους σημαντικότερους Έλληνες και ξένους ερευνητές σε κάθε θέμα. Μάλιστα κάποιες από τις ομιλίες έγιναν από ξένους καθηγητές, από διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, απευθείας με χρήση τηλεματικής (Τηλεδιάσκεψη μέσω υπολογιστή και internet). Οι ομιλίες, μερικές εκ των οποίων παρακολουθήσαμε, ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Περιέγραφαν το πώς κατασκεύαζαν οι πρόγονοι μας τα πλοία τους και την τεράστια δυνατότητα που αυτά μας έδωσαν στο να εξερευνήσουμε τον κόσμο, να αναπτύξουμε τον πολιτισμό μας, αλλά και να τον διαδώσουμε σε άλλες χώρες.

Μάλιστα ένας καθηγητής, ομιλητής από την Μασσαλία της Γαλλίας, μας είπε ότι κάποια συγκεκριμένα αρχαία πλοία που έχουν βρεθεί σε ανασκαφές στην Γαλλία, ενώ μέχρι το 1993 θεωρούνταν Ετρουτσκικά, έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι είναι Ελληνικά. 

Εκτός των ομιλιών, μέσα στα πλαίσια του συνεδρίου πραγματοποιηθηκαν και δύο επισκέψεις στις 14 και 21 Μαρτίου με ξενάγηση από ειδικούς ερευνητές, στο πρότυπο της αρχαίας τριήρους (Ολυμπιάς), στο Φάληρο και η δεύτερη ξενάγηση σε ναυπηγείο παραδοσιακών σκαφών, στην Χαλκίδα.

nafpigeio002Έτσι λοιπόν το Σάββατο 21 Μαρτίου 2015 επισκεφθήκαμε το ναυπηγείο παραδοσιακών ελληνικών σκαφών “Νεώσοικος”, στηνΧαλκίδα. Εκεί βρεθήκαμε να μας ξεναγεί ο ιδιοκτήτης του, επιστήμων ναυπηγός,Νικόλας Βλαβιανός, ο οποίος εκτός της επιστημονικής κατάρτισης που έχει, αυτό που θα έλεγα ότι τον ξεχωρίζει είναι η αγάπη που τρέφει προς την θάλασσα αλλά και ο σεβασμός προς την παράδοση και τον παραδοσιακό τρόπο που οι Έλληνες σκάρωναν τα πλοία τους.

Ο Νικόλας Βλαβιανός είναι αντιπρόσωπος στην Ελλάδα του ευρωπαϊκού οργανισμού για τη διάσωση της ναυτικής παράδοσης (European Maritime Heritage) και μέλος του Πρωτέα. Ο «Πρωτέας» είναι ένας σύλλογος για τη διάδοση και διατήρηση της παραδοσιακής ναυπηγικής και ναυτικής τέχνης και κληρονομιάς. Στόχος του είναι η ανάπτυξη ναυπηγημάτων και των τεχνών της θάλασσας ως πολιτιστικού προϊόντος και η χρησιμοποίησή του ως τέτοιο, για την πολιτιστική αναβάθμιση, αλλά και της δυναμικής προβολής του ελληνικού πολιτισμού μέσα από την ελληνική ναυτική παράδοση στον ευρύτερο διεθνή χώρο και συνεπακόλουθα και την προαγωγή του Ελληνικού τουρισμού.

nafpigeio004Στο ναυπηγείο “Νεώσοικος” επεξηγήθηκε το κάθε στάδιο ναυπήγησης ενός παραδοσιακού σκάφους με μια διαδικασία που εναρμονίζεται πλήρως με τις αρχές της παραδοσιακής μας ναυπηγικής. Μας εξηγήθηκε λεπτομερώς η χρήση των διαφόρων εργαλείων, το πώς επιλέγεται η ξυλεία, τα διαφορετικά είδη ξύλου που είναι ιδανικά για κάθε μέρος του σκάφους, ο τρόπος που αυτά ενώνονται κ.λπ. Μας βοήθησε στην κατανόηση όλων αυτών που ακούγαμε και η ύπαρξη ενός υπό κατασκευή αιγαιοπελαγίτικου σκάφους, τύπος ονόματι “τσερνίκι”, γρήγορο ιστιοφόρο σκάφος το οποίο ήκμασε τον 19ο αιώνα, αλλά σήμερα έχει εξαφανιστεί.

Επίσης ο δημοτικός σύμβουλος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και πολιτευτής της περιφέρειας Αττικής (ΑΝΕΛ) Δημοσθένης Δόγκας με την ιδιότητά του ως αναπληρωτή εφόρου των Ελλήνων Ναυτοπροσκόπων μίλησε για την“άυλη παράδοση της ελληνικής ναυπηγικής”,που μπορεί να προωθήσει την εκπαίδευση και την ελληνική ναυτοσύνη με ένα μοναδικό, μη συμβατικό τρόπο. 

Ο Δημοσθένης Δόγκας συμπράττει εθελοντικά στην κατασκευή του σκάφους αυτού για εκπαιδευτικούς σκοπούς, μαζί με τον ναυπηγό Νικόλαο Βλαβιανό και το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο για τη Διάσωση και Διατήρηση της Παραδοσιακής Ναυπηγικής και Ναυτικής Κληρονομιάς “Πρωτέας”.

Με το πέρας της επίσκεψης στο ναυπηγείο “Νεώσοικος”, οι συμμετέχοντες συνεργαστήκαμε ώστε να ξεκολλήσουμε απο ένα βάλτο μια παλιά ξύλινη βάρκα, τύπου “κουρίτα” (με επίπεδο πυθμένα για λίμνες) η οποία μεταφέρθηκε για να αποκατασταθεί στο ναυπηγείο του Νικόλα Βλαβιανού και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στη Σάμο για να ενταχθεί στα εκθέματα του Μουσείου Ναυπηγικών και Ναυτικών Τεχνών του Αιγαίου.

Αυτό που θα ήθελα να σας μεταφέρω είναι οτι η ελληνική παραδοσιακή ναυπηγική είναι μοναδική και αξιοσέβαστη διεθνώς και έχει δημιουργηθεί σαν απόσταγμα εμπειρίας και πρακτικής χιλιάδων χρόνων και εμείς οι σύγχρονοι Έλληνες έχουμε υποχρέωση να την προστατεύσουμε, να την διατηρήσουμε και να την μεταλαμπαδεύσουμε.

Mιχάλης Στεφανίδης

nafpigeio003
http://www.ebdomi.com/politismos/10598-1o-die8nes-seminario-arxaias-k-paradosiakis-nafpigikis.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου